Η Γαλλική εθνοσυνέλευση ανακοίνωσε την Τρίτη την σύσταση επιτροπής, με αντικείμενο την πιθανότητα ποινικοποίησης της ισλαμικής burqa σε δημόσιους χώρους. Κατόπιν νομοθετικής πρωτοβουλίας 32 βουλευτών υπό τον κομμουνιστή αντιπρόσωπο Andre Gerin και ανοιχτής στήριξης του Γάλλου προέδρου η κυβέρνηση κινείται στην κατεύθυνση απαγόρευσης ενός "συμβόλου περιφρόνησης της γυναικείας ελευθερίας και αξιοπρέπειας".
Στο μυαλό των ανθρώπων αυτών υποθέτω πως υπάρχει η παρακάτω λογική κατασκευή: "Η burqa μειώνει την προσωπικότητα, προσβάλει τις αρχές μου. Επομένως η γυναίκα που επιλέγει να την φορέσει, είτε λόγω κοινωνικής πίεσης είτε από προσωπική επιλογή, δεν είναι πραγματικά ελεύθερη. Πρέπει λοιπόν να την απελευθερώσουμε στερώντας της την επιλογή."
Αν σταθούμε λίγο παραπίσω όμως, διαπιστώνουμε πως το επιχείρημα αυτό δεν αποτελεί μια θεωρητική κατασκευή αλλά ένα πρακτικό εργαλείο, του οποίου την πατρότητα δεν διεκδικεί ο Nicola. Η δια της απαγόρευσης διαφύλαξη της ελευθερίας χρησιμοποιείται αδιάλειπτα και καταφανώς à la carte προκειμένου να εξαλειφθεί οτιδήποτε οι εκάστοτε κήνσορες της δημόσιας ηθικής θεωρούν μειωτικό και ασύμβατο με τον δικό τους αξιακό κώδικα: από την πορνεία μέχρι την ευθανασία και την απελευθέρωση του εργασιακού ωραρίου.
Με την απλοϊκή αυτή κατασκευή κατορθώνουν με αριστουργηματικό τρόπο να παρεμβαίνουν δραστικά στην σφαίρα ελευθερίας του πολίτη, επικαλούμενοι δήθεν φιλελεύθερες αρχές. Και δυστυχώς λίγοι είναι οι πολίτες που στην καθημερινότητα τους ασχολούνται με την διαφορά του νόμιμου από το ηθικό, του προσωπικού από το πολιτικό και του ποινικού κολασμού από την κοινωνική αποδοκιμασία. Ας μην μας παραξενέψει λοιπόν αν κάποια μέρα δούμε τις ανελεύθερες αυτές πρακτικές να αντιγράφονται και από τους καθ’ ημάς νεόφωτους πολιτικούς, στο όνομα μιας αγχώδους και αποσπασματικής πολιτικής αφομοίωσης του τελευταίου μεταναστευτικού ρεύματος.
13 σχόλια:
Δεν περίμενα τίποτε καλύτερο από τη χώρα του "Διαφωτισμού"...
Πως το είχε ο πει ο Βολταίρος; Τώρα θα μου πεις ότι ούτε ο ίδιος δεν το άντεχε...
@Cacofonix
Σε κάτι τέτοια σημεία είναι που φαίνονται οι σκιές του γαλλικού διαφωτισμού. Το πρόβλημα είναι πως πρωτοβουλίες όπως αυτή παράγουν δυσανάλογα υψηλό παράπλευρο κόστος σε μια ήδη περιχαρακωμένη κοινωνία.
Πριν από ένα χρόνο μια μουσουλμάνα μαροκινής καταγωγής, παντρεμένη με Γάλλο υπήκοο, υπέβαλε αίτηση να της αποδοθεί η γαλλική υπηκοότητα. Το αίτημά της απορρίφθηκε, λόγω των αυστηρότατων ενδυματολογικλων της επιλογών. Δε νομίζω, ότι αυτή η απόφαση συμβαδίζει με τις αρχές του Διαφωτισμού.
@περιούσιος
Κι όμως είναι απόλυτα εναρμονισμένη...
@ Cacofonix
Πώς εναρμονίζεται; Είσαι συνεπής με το νόμο, μεγαλώνεις αρμονικά τρια παιδιά, έχεις όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να λάβεις τη γαλλική υπηκοότητα και, τελικά, απορρίπτεται το σχετικό αίτημά σου με το σκεπτικό, ότι είναι αυστηρός ο ενδυματολογικός κώδικας, που ακολουθείς. Και, όμως, είναι επιλογή σου αυτό το ντύσιμο, κανένας δεν σου το επέβαλε.
Κούταβε, σίγουρα οι απαγορεύσεις μάλλον φέρνουν το αντίθετο αποτέλεσμα και δε νομίζω ότι οποιαδήποτε ενδυμασία θα έπρεπε να αποτελεί πρόβλημα, εκτός από τη μπούργκα. Ο λόγος είναι ότι κρύβει τελείως το πρόσωπο και κατά τη γνώμη μου προσβάλει την προσωπικότητα. Δηλαδή αν κάποιοι από φυλές που κυκλοφορούν γυμνοί έρχονταν στην Ευρώπη, θα έπρεπε να κυκλοφορούν κατά τις συνήθειές τους και τις επιταγές του μάγου;
Επί πλέον, πιθανόν κάποιες γυναίκες από αυτές να θέλουν να υιοθετήσουν τα δυτικά πρότυπα (ή έστω να φορούν μόνο μαντήλα) αλλά δεν τις αφήνει ο περίγυρος και η θεοκρατική κοινωνία στην οποία ζούν (Μπρυκνερ, Η τυρρανία της μεταμέλειας).
@περιούσιε είσαι σίγουρος ότι κανένας δεν επιβάλει σ' αυτές τις γυναίκες να ντύνονται έτσι;
@περιούσιος
Αν διαβάζω σωστά, ο Cacofonix διακρίνει μεταξύ γαλλικού διαφωτισμού και αγγλοσαξωνικού εμπειρισμού. Το περιστατικό που αναφέρεις έρχεται ως ένα ακόμα σύμπτωμα της ριζοσπαστικής φύσης και των θεσφάτων που παράγει ο δεύτερος.
@apogonos
Η απόκρυψη του προσώπου προσβάλλει την δική σου ή την δική της προσωπικότητα; Έχω συναναστραφεί με κοπέλα-Darthvader και σου ομολογώ πως αισθανόμουν άβολα. Το ίδιο – αν όχι περισσότερο - άβολα αισθάνομαι όταν κάπως συχνότερα συναντώ ιερέα με γυαλιά ηλίου. Δεν μπορώ όμως να πω πως προσβάλουν την αξιοπρέπεια ή τις αντιλήψεις μου.
Αναφορικά με τις γυναίκες η οποίες στερούνται περιθωρίων επιλογής η επισήμανση σου είναι όντως εύστοχη. Μία απαγόρευση όμως αντί να τους δώσει την ελευθερία αποκάλυψης, θα ωθήσει τον περίγυρο τους να τις περιορίσει στα ακόμη στενότερα πλαίσια του σπιτιού. Αν συμφωνήσουμε πως είναι καλό να εξαλειφθεί η καινοφανής για την Ευρώπη burqa, ο καλύτερος τρόπος είναι όχι η απαγόρευση αλλά η δημιουργία του πλαισίου εκείνου που θα την καταδικάσει στο μυαλό και τις συνειδήσεις των ίδιων των μουσουλμάνων.
Υ.Γ. Παρεμπιπτόντως σε αρκετά μέρη του δυτικού κόσμου (πχ Βαρκελώνη) η ελευθερία περιφοράς με αδαμιαία περιβολή είναι ανεκτή αν όχι νομοθετικά κατοχυρωμένη. Θα εκπλαγείς αν ρίξεις μια ματιά στο πλήθος των περιπτώσεων για τις οποίες οφείλουμε να διακρίνουμε.
@ apogonos
Κοίτα, μιλάμε για ενήλικη γυναίκα, το οποίο έχει επίγνωση των πράξεών του και σαφώς και δίδει αυτή την εντύπωση, τουλάχιστον αυτό προέκυψε απ' όσα διάβασα σχετικά προ ενός έτους. Και η όλη ιστορία έδειξε, ότι αυτό, που προέκριναν οι όποιοι αρμόδιοι, ώστε να απορρίψουν τη σχετική αίτησή της, ήταν το αυστηρό ντύσιμό της και όχι η πραγματική συνδρομή των προϋποθέσεων για τη βασιμότητα του αιτήματός της.
Κούταβε, περιούσιε, έχετε δίκιο. Δεν είναι σωστό να επιβάλει ο νόμος σε κανέναν τι θα φορέσει.
Η διαφωνία μου είχε να κάνει περισσότερο με την απέχθεια προς τη συμπεριφορά που επιβάλλεται από παπάδες, μουλάδες, μάγους, κλπ. Δεν είναι όμως η απαγόρευση λύση.
Οι γάλλοι πρόσφατα απαγορεύσαν κάθε είδους θρησκευτικού διακριτικού στα σχολεία.
Το γαλλικό κράτος σε λίγο θα έχει λόγο και στο τι χρώμα εσωρούχου θα φορά ο γάλλος πολίτης.
Αυτά έχουν ξαναγίνει και πιο πριν. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι θιασωτες της γαλλικής επανάστασης ήταν ακραίοι δημοκράτες όπως ο Λένιν, ο Στάλιν κι ο Μάο...
@apogonos
Τις απέχθειες, αν αγαπάτε την ελευθερία των άλλων, καλό είναι να τις κρατάτε για τον εαυτό σας...
Και για να βοηθήσω τη συζήτηση θα παραθέσω κάτι από τον Σολζενίτσυν και το "Μη ζούμε στο ψέμμα":
Η ελευθερία είναι ηθικη. Αλλά μόνο ως ένα σημείο, όσο δεν μετατρέπεται σε αυταρέσκεια και δεν γίνεται αχαλίνωτη.
@apogonos
Θα ήταν αφελές να επιτρέψουμε σε κάθε λογής θερμοκέφαλο απόγονο μάγο, μουλά, παπά και αθλητικό σχολιαστή να δρουν ανενόχλητοι υποσκάπτοντας τα θεμέλια της φιλελεύθερης αστικής μας δημοκρατίας. Συμφωνώ και επαυξάνω πως στο πεδίο αντιπαράθεσης ιδεών δεν μας αρκεί τίποτα λιγότερο από την ιδεολογική τους εξόντωση.
@Cacofonix
Η αγάπη για την ελευθερία των άλλων δεν υποχρεώνει ούτε νόμικα ούτε και ηθικά σε σιγή ιχθύος. Αν κρατούσαμε τις απέχθειες για τον εαυτό μας θα μέναμε σπίτι με τις οθόνες κλειστές, περιμένοντας να ρθουν να ξέρετε τι.
Αγαπητέ κούταβε
αν αγαπάμε την ελευθερία των άλλων - κι όχι επιλεκτικά αυτών που μας αρέσουν - κυριολεκτικά δεν πρέπει να μιλάμε για απέχθεια. Θα πρέπει να τους δεχόμαστε όπως είναι. Με την προϋπόθεση βέβαια που έβαλε ο Σολζενίτσυν.
Δεν μπορεί να μιλάς για ελευθερίες και δικαιώματα και ταυτόχρονα να λες δεν μου αρέσει ο ένας, ο άλλος, το παπαδαριό κοκ.
Γιατί τότε θα αρχίσω κι εγώ να λέω ποιους απεχθαίνομαι και άκρη δεν θα βγεί...
Ενώ θα έχουμε καταπατήσει κάθε έννοια ελευθερίας.
Η ελευθερία και τα δικαιώματα είναι τρόπος ζωής δεν είναι ιδεολογία, είναι τρόπος ζωής.
Γιατί το έχουμε πει: η ιδεολογία σκοτώνει την ελευθερία...
@Cacofonix
Αγαπητέ βάρδε, η εκφορά κρίσης δεν είναι ιδεολογία, είναι ένας από τους πυλώνες του δυτικού μας πολιτισμού. Μια χαρά μπορώ να μιλάω για ελευθερίες και ταυτόχρονα να κατηγορώ όσους τις αντιμάχονται.
Για εμένα τουλάχιστον, το να μην κρίνω κάποιον διότι αγαπώ την ελευθερία του δεν είναι τρόπος ζωής, είναι καθαρός ψυχαναγκασμός. Και επέτρεψε εδώ μου να σημειώσω πως κι εσύ στο ιστολόγιο σου μια χαρά τα χώνεις. Δικαίωμα σου να λες ποιους απεχθάνεσαι χωρίς να βγάζουμε άκρη, σε παρακαλώ όμως όχι εδώ :)
Δημοσίευση σχολίου