11 Ιαν 2009

Το Ιδεολόγημα της Αυτάρεσκης Μειονεξίας

Του Δευκαλίωνα Τσαγκαράκη

"Ποτέ μην τα βάζεις με έναν βλάκα....θα σε ρίξει στο επίπεδο του και μετά θα σε νικήσει λόγω εμπειρίας!!!"


Το παραπάνω γράφηκε σε συζήτηση forum, δεν έχει σημασία το θέμα της συζήτησης ούτε το ότι ειπώθηκε για την αφεντιά μου. Η βλακεία είναι πράγματι ανίκητη, ειδικά στην χώρα μας αλλά αυτό οφείλεται στο ότι - όπως λέει και ο Αϊνστάιν - είναι "άπειρη" αλλά και ταυτόχρονα οργανωμένη από έξυπνες μειοψηφίες. Στο "ένας εναντίον ενός", ένας έξυπνος θα υπερισχύει σχεδόν πάντα ενός βλάκα, άσχετο με το τι θέλει να πιστεύει ο δεύτερος.


Είναι βέβαια απόλυτα συνήθης και λογική η τάση κάποιων να "διασκεδάζουν" την μειονεξία τους. Στο ατομικό και συλλογικό "εγώ" η μειονεξία μετατρέπεται ακόμη και σε αυταρέσκεια.


Έτσι, εκτός από το βλάκα που νομίζει ότι είναι "έξυπνος", έχουμε τη "γριά κότα" που νομίζει ότι έχει το "ζουμί", τη χοντρή που "πρέπει" να έχει τα πιασίματά της ...; και τον κοντό που νομίζει ότι την έχει "μεγάλη" ...;


Το πρόβλημα όμως είναι ότι η τάση αυτή δεν αφορά μόνο τις παραπάνω - αστείες προφανώς - περιπτώσεις. Το "ξέρεις ποιος είμαι εγώ ρε ...;" είναι στο στόμα και το βλέμμα σχεδόν κάθε νεοέλληνα, από τη γκαρσόνα του καφέ της γειτονιάς μέχρι τον πανεπιστημιακό που έκανες το λάθος να τον απασχολήσεις ως φοιτητής. Το εγωιστικό αυτό "υπερεγώ" δεν δέχεται να δει κατάματα την πραγματικότητα. Για όλα φταίνε πάντα οι άλλοι, αλλά ποτέ εμείς οι ίδιοι.


Φταίει το κράτος που δε μας βρίσκει δουλεία, όχι το ότι δεν θέλουμε πραγματικά να δουλέψουμε ή ότι επιλέξαμε να σπουδάσουμε κάτι που δεν ζητάει η αγορά. Ή το ότι ποτέ δεν είδαμε της σπουδές ως ευκαιρία απόκτησης γνώσεων για εργασία, αλλά απλά ως μίγμα καταναγκασμού και φοιτητικού ξεφαντώματος μέχρι να πάρουμε το "χαρτί" που θέλουμε να πιστεύουμε ότι μας δίνει το δικαίωμα στην αιώνια τεμπελιά μετά μισθού. Αυτό το ιδεολόγημα της μη αναγνώρισης της κατάστασής μας και η ενοχοποίηση των "άλλων" είναι κυρίαρχο στην νεοελληνική νοοτροπία.


Στα συλλογικά "εμείς" φταίνε πάντα οι άλλοι. Για κάποιους, οι επιχειρηματίες είναι όλοι "κλέφτες" που πίνουν το αίμα των εργαζομένων. Για τις τράπεζες εκεί να δεις ...; Για τους ίδιους τους επιχειρηματίες φταίνε μόνο οι Δημόσιοι Υπάλληλοι, οι οποίοι είναι όλοι "τεμπέληδες" και "παράσιτα", δεν φταίει και το ότι οι ίδιοι αρνούνται να επενδύσουν στην καινοτομία, τη γνώση και τον άνθρωπο και είναι κατά βάση μεταπράτες και όχι παραγωγοί, ούτε και το ότι μπορεί και οι ίδιοι να είναι μέλη μιας προνομιούχας κλειστής συντεχνίας. Η ζηλοφθονία και η κριτική είναι μάλιστα υπέρμετρη εκεί που θέλουμε να πάμε και εμείς. Τυπικό παράδειγμα ο δημόσιος τομέας, όπου όλοι σχεδόν τον βρίζουν και όλοι σχεδόν θέλουν να μπουν και φυσικά αυτοί που είναι απ' έξω θεωρούν πάντα τους εαυτούς τους καλύτερους από τους μέσα, και ας μπήκαν αρκετοί από τους τελευταίους αξιοκρατικά.


Εκεί όμως που η αυτάρεσκη μειονεξία μας ξεσαλώνει τελείως, είναι όταν προβάλλεται στο συλλογικό "εγώ" του έθνους. Εκεί να δείτε... Μπορεί να είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη - και το γνωρίζουμε - αλλά και η υπερηφάνεια υπερηφάνεια, το Ελληνικό DNA γαρ, και οι αρχαίοι μας φιλόσοφοι, οι οποίοι αν γνώριζαν πόσο ανορθολογιστές είναι οι απόγονοι τους και πόσο ξεφτίλες είναι που ζουν συνέχεια με δανεικά από την Ε.Ε. θα μας είχαν εξοστρακίσει προκαταβολικά. Αμ τα προϊόντα μας; Τα καλύτερα στον κόσμο φυσικά, άσχετο που μας γυρνάνε πίσω τα κηπευτικά γιατί είναι γεμάτα φυτοφάρμακα ...; Έχουμε το καλύτερο λάδι στον κόσμο, και φυσικά για το ότι δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε στην διεθνή αγορά δεν φταίνε οι κάθε αμόρφωτοι που ψηφίζονται στις ενώσεις αλλά οι άτιμοι οι μαφιόζοι οι Ιταλοί ...;


Όλοι "συνωμοτούν" εναντίον μας και μας προβοκάρουν.


Στη ζωή και ειδικά στην πολιτική υπάρχουν πράγματι και συνωμοσίες και προβοκάτσιες. Άλλο όμως η συνειδητοποίηση τους να είναι αποτέλεσμα ορθολογικής σκέψης και άλλο άβουλης αποδοχής Λιακοπούλιων θεωριών συνωμοσίας περί Νεφελιμ και ...καραπιπεριμ.


Σε έναν συνειδητοποιημένο πολίτη δεν περνάνε εύκολα ούτε προβοκάτσιες ούτε συνωμοσίες. Αντίθετα σε ένα μη συνειδητοποιημένο πολίτη η άποψη ότι "φταίνε οι άλλοι" περνάει άκριτα ως αξίωμα ...;


Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό μία οργή στους Έλληνες πολίτες ως συνέπεια της οικονομικής και της γενικής πολιτικής κατάστασης. Δεν έχουμε όμως συνειδητοποιήσει ούτε τα αίτια ούτε τις λύσεις. Έχουμε πειστεί μόνο για το ότι δεν φταίμε εμείς, κάποιοι άλλοι είναι οι μισητοί "Εβραίοι" του μικρόκοσμού μας.


Η πρόσφατη δολοφονία εκδήλωσε πραγματική, αλλά κυρίως κάλπικη οργή. Πόσο όμως συνειδητοποιημένη ήταν η οργή που εκδηλώθηκε; Κανείς από τους υποτίθεται οργισμένους νέους δεν σκέφτηκε να απευθυνθεί πρώτα πρώτα στους γονείς του για την ανεπάρκειά τους ως πολίτες;


Το νεοαριστερό πατρονάρισμα έδειξε ποιος είναι ο εχθρός ...; οι "τράπεζες", τα "γουρούνια" και - υποτίθεται - το "κράτος".


Είμαστε οργισμένοι με τις τράπεζες που θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάνουνε καρτέλ, αλλά κανείς δεν αναρωτήθηκε πώς γίνεται να υπάρχει καρτέλ και ταυτόχρονα να γίνεται σφαγή διαφημίσεων στην τηλεόραση. Είμαστε οργισμένοι με τα "γουρούνια", χωρίς κανείς να σκεφτεί τη φασιστική μορφή των συνθημάτων που ζητούσαν "εκδίκηση".


Κανείς δε σκέφτηκε ότι αυτοί που καταγγέλλουν την οικονομική κατάσταση στη χώρα είναι αυτοί που προβοκάρουν την επιχειρηματικότητα, αυτοί που καταγγέλλουν τα χάλια της παιδείας είναι αυτοί που μποϋκοτάρουν κάθε προσπάθεια αλλαγής, αυτοί που μας ώθησαν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούμε εναντίον του "κράτους", είναι οι ίδιοι που μας ωθούν στους δρόμους με κάθε ευκαιρία για να μην απεξαρτηθούμε από το κράτος...


23 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

το προβλημα ειναι οτι εκτος απο το οτι η βλακεια ειναι ανικητη το να θεωρουμε τους εαυτους μας σωστους
ειναι εξισου βλακωδες
Τα συνορα μεταξυ βλακειας και ιδιοφυιας ειναι δυσδιακριτα το ποτε
περναμε απο το ενα σταδιο στο αλλο
ουτε εμεις το καταλαβαινουμε
Το αιωνιο προβλημα των βλακων μη εξαιρουμενου και του γραφοντος(εμου) ειναι
οι αλλοι και ποτε το χαλι τους το μαυρο

Ανώνυμος είπε...

ειναι και θεμα ορισμου ποιος αποκαλει
ποιον , βλακα
καμια φορα ειναι και θεμα οπτικης γωνιας, και οι δυο τους ειναι
μπουνταλαδες αλλα δεν τοχουν παρει
πρεφα

Manoliscus είπε...

Σωστός ο γράφων.
Αντί να σχολιάσω είτε το κείμενο, είτε το σχόλιο, αρκούμαι στο να παραθέσω μια φράση ενός θεατρόφιλου "βλάκα":

"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt".
Abraham Lincoln

Ανώνυμος είπε...

υπαρχει επισης η καλως εννοουμενη βλακεια αυτη του αγαθιαρη που πιανεται κοροιδο
καθως και η κακως εννοουμενη αυτη
που περνιεται για εξυπνη και πονηρη
που νομιζει πως πιανει κοροιδα
ερωτηση κρισεως ποια απο αυτες τις
δυο προτιμας? αν επεφτες στο παραπτωμα της βλακειας
εγω προσωπικα θαλεγα και τις δυο
ειναι θεμα καταστασης και οχι επιλογης
αλλοτε μας πιανουν βλακες καποιοι
πιπιζες
αλλοτε εμεις ως κρεατα παγιδευουμε
καποιους καβαλημενους
τι ψαχνεις τωρα να βρεις?

Δευκαλίων είπε...

Να διευκρινήσω ότι το ποστ δεν έχει ως θέμα την βλακεία (αυτό ήταν απλά ή αφορμή) αλλά την μη συνηδητοποίηση την μη αυτογνωσία και την εγωιστική άρνηση για αμφισβήτηση αυτών που θεωρούμε ως ΄΄δεδομένα΄΄

Ανώνυμος είπε...

αυτο σου λεω και γω τοσην ωρα μ αλλα λογια
σ αυτο το αμαρτημα ειμαστε λιγο πολυ
ολοι ενοχοι
το προβλημα μας ειναι πως βλεπουμε τους αλλους
σε ξενο κωλο εκατο ξυλιες
εξαιρειται φυσικα ο δικος μας και της
παρεας μας
γνωθεις σαυτον αν εχεις σε κερνανε
κωνειο και απ αυτο ειχε ο σωκρατης
εμεις οι υπολοιποι ψαχνουμε για δεδομενα που φυσικα καθοριζονται
απο το πως βλεπει ο καθενας το ποτηρι γεματο απο την βλακεια του αλλου

Manoliscus είπε...

Καλώς τον Δευκαλίωνα!
Πραγματικά, το ίδιο σκεφτόμουν.
Εδώ πραγματεύεται η βλακεία ως ομαδική και συνειδητή θεώρηση της πραγματικότητας μέσα από τα λάθος γυαλιά μυωπίας. Και ξέρουμε καλά τι παθαίνει όποιος φοράει γυαλιά με λάθος βαθμούς.

Manoliscus είπε...

@Ανώνυμος

Και επιστρέφοντας στη φράση του Άμπρααμ: Άλλο το να θεωρείσαι βλάκας και άλλο το να βγαίνεις να διαλαλείς πόσο περήφανος είσαι γι' αυτή σου την κατάσταση.

Ανώνυμος είπε...

ειναι δειγμα αυτογνωσιας παντως
και οχι περηφανειας

Ανώνυμος είπε...

και κατα πασα πιθανοτητα τα γυαλια μου με εχουν στραβωσει τελειως
να λοιπον ο βλακας που περιμεναμε

ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ είπε...

΄΄Το μεγάλο πρόβλημα του κόσμου είναι ότι οι βλάκες είναι γεμάτοι αυτοπεποίθηση και οι έξυπνοι είναι γεμάτοι αμφιβολίες΄΄

Την παραπάνω ατακα μου την ειπε ενας φιλος -μην παρω και το copyright- και συνφωνώ

Νομίζω η συζητηση εχει εξελιχθει καπως φιλοσοφικα με χαρακτηριστικα ΄΄κολοκυθιάς'' του στυλ όλοι κατα κάποιο τρόπο είμαστε ''βλάκες'' οπότε να μην κρινουμε τους άλλους.
Νομίζω όμως τα πράγματα στην πραξη δεν είναι έτσι ακριβώς
Στην πραγματικότητα κάποιοι ειναι πιο ΄΄βλακες΄΄ από καποιους άλλους που είναι σαφώς πιο ΄΄έξυπνοι΄΄ αλλά ταυτόχρονα οι τελευταίοι είναι αδρανείς λόγο εξυπνάδας και αντίληψης ότι δεν μπορεί να έχουν αυτοί παντα δίκιο και ΄΄βλάκες΄΄ δεδομένου ότι αφήνουν τους σαφέστατα πιο ΄΄βλάκες΄΄ να επιβαλλονται λόγω του ότι η βλακεία τους δεν του επιβάλει αναστολές...

Ανώνυμος είπε...

σωστος λοιπον ο αμπραμ να ο βλακας
να και οι εξυπνοι

ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ είπε...

Off topic
Προς τι ή ανωνυμία βρε παιδιά;
Σας τρομαξε η επάνοδος του Μαρκογιαννάκη στο Υ.Δ.Τάξης;...

Ανώνυμος είπε...

ολα οσα ειπα χωρις καμια παρεξηγηση
μ αρεσει να συζηταω
με σκληρους αντιπαλους

Manoliscus είπε...

Δεν έχω τη μύγα, αγαπητέ :)
Και δεν έχω κανένα πρόβλημα με του βλακός την παρρησία. Εφόσον βέβαια εκείνος δεν επιχειρήσει να μου την επιβάλει ως καθεστώς.

Ανώνυμος είπε...

μη το λες πως οι ξυπνιοι εχουν αμφιβολιες ο πιο εξυπνος βλακας ειναι αυτος που δεν ανοιγει το στομα του
παιρνει τα λιγοτερα ρισκα

Ανώνυμος είπε...

ειναι αυτο που λεμε κανε τον βλακα
το κατα ποσο τον κανουμε και κατα ποσο ειμαστε
αυτο παντα
καποιοι αλλοι το κρινουν
αν ειναι σαν και μας ειμαστε εξυπνοι
αν ειναι σαν τους αλλους ειμαστε βλακες

Manoliscus είπε...

Ειλικρινά πάντως, Ανώνυμε, μου δίνεις την εντύπωση πως δεν έχεις διαβάσει ολόκληρο το κείμενο.

Πιάνεσαι από μία έννοια (της βλακείας) επιχειρώντας να στρέψεις την προσοχή σε σημείο άσχετο προς το αρχικό θέμα. Αρκούμαι στο να επαναλάβω πως αυτή η αυτογνωσία μειωμένης αντίληψης, η αυτάρεσκη μειονεξία όπως εύστοχα περιγράφεται, καταντά πέρα από γραφική και επικίνδυνη όταν επιχειρείται να επιβληθεί ως κοινός τόπος.

Ο ισοπεδωτικός σου σχετικισμός παραπέμπει περισσότερο στη θεματική του σοφίσματος, όχι του επιχειρήματος. Αν τώρα θεωρείς πως η αποποίηση της ατομικής ευθύνης του πολίτη και η αναπαραγωγή των όποιων συμπλεγμάτων στο όνομα μιας μετριοκρατίας είναι κάτι που άλλοι αντιμετωπίζουν ως έξυπνο και άλλοι ως βλακώδες, τότε be my guest και ένταξε τον εαυτό σου εκεί όπου αισθάνεσαι περισσότερο άνετα.

Ανώνυμος είπε...

φυσικα και συμφωνω μαζι σου
απλουστατα ειπα να παρω τον ρολο
του βλακα
Ποτέ μην τα βάζεις με έναν βλάκα....θα σε ρίξει στο επίπεδο του και μετά θα σε νικήσει λόγω εμπειρίας!!!"

Ανώνυμος είπε...

και οι δυο ειμαστε σκυλοι
εγω ειμαι σκυλος παιχνιδιαρης

Manoliscus είπε...

Μάλιστα, απέκτησα το δικό μου troll... μάλλον που πρέπει να το διασκεδάσω προτού με βαρεθεί.

Εντωμεταξύ έχεις καμιά καλή συνταγή μαγειρικής;

Ανώνυμος είπε...

οχι δεν ειμαι τρολ μου αρεσει ομως η
επιχειρηματολογια
κατα 90% συμφωνω με τα γραφομενα σου
τωρα βεβαια αν δεν με θες δεν θα ξαναρθω

Ανώνυμος είπε...

απλως σου εξεθεσα το 10% με το οποιο
δεν θα ειχαμε ασχοληθει καθολου
ειλικρινα συγγνωμη
βεβαια αυτο το 10% καταχραστηκε τον
χωρο σου
δεν θα ξαναεπαναληφθει
ειμαι σκυλος φιλος
δεν ειμαι κοπροσκυλο