9 Φεβ 2011

Σαν θέλει η νύφη κι ο γαμπρός

Δεν πάει καιρός που ο Joaquín Almunia, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  και αρμόδιος για ζητήματα ανταγωνισμού έβαζε πάγο στα σχέδια Ολυμπιακής και Aegean για merger. Το σκεπτικό του εν ολίγοις ήταν πως "η συγχώνευση θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο στην Ελλάδα και ως εκ τούτου σε υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών για Έλληνες και τουρίστες που ταξιδεύουν μεταξύ Αθήνας και νησιών".

Η απόφαση απογοήτευσε μεν δύο σημαίνοντες παίκτες της αγοράς, παράλληλα όμως αποτέλεσε και ενθύμιση πως οι Ευρωπαϊκοί ρυθμιστικοί μηχανισμοί δύνανται να λειτουργήσουν εύτακτα, προασπιζόμενοι το συμφέρον της Ένωσης και του Ευρωπαίου καταναλωτή.

Οι ανησυχίες πάντως της Επιτροπής μόνο υπερβολικές δεν υπήρξαν, γεγονός το οποίο διαπίστωσα σήμερα στην προσπάθεια μου να αγοράσω αεροπορικά εισητήρια από Ηράκλειο προς Αθηνοχώρι. Δεν χρειάζεται παρά μία σύντομη έρευνα αγοράς, για να παρατηρήσει και ο πλέον καλόπιστος πως οι δύο "ανταγωνίστριες" εταιρίες ζουν ένα παρατεταμένο ειδύλλιο, με εναρμονισμένες χρεώσεις στις γραμμές εσωτερικού. Η ιδανική λύση θα ήθελε τις εγχώριες ενώσεις καταναλωτών  να απευθύνουν καταγγελία για εναρμονισμένη πρακτική. Μέχρι τότε όμως ή μέχρι να βρεθεί κάποιος ανταγωνιστής με cojones, ο Έλληνας καταναλωτής θα τρώει κουφέτα, απολαμβάνοντας τις πτήσεις του με τα εναρμονισμένα φτερά του ζεύγους.


28 σχόλια:

Giorgos M είπε...

Στις 4.5.2010 είχα γράψει ως σχόλιο σε ποστ σου:

Δυστυχώς όμως η φιλελεύθερη συμμαχία δεν κόπιασε να βγάλει την παραμικρή ανακοίνωση για την επικείμενη συγχώνευση ενώ για την ιδιωτικοποίηση της ήταν ζωηροτάτη.
Με εκνεύρισε δε ιδιαίτερα η προπαγάνδα των δύο εταιρειών μέσω των Μ.Μ.Ε ότι δήθεν όλα κρίνονται από την Ευρωπ. Επιτρ. Ανταγωνισμού και δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Ε βέβαια, εκεί δεν θα υπάρξει πρόβλημα , καθώς οι επιπτώσεις στην κοινοτική αγορά είναι αμελητέες. Ωστόσο, σε σχέση με την εθνική αγορα, όπου αρμόδια είναι η ανύπαρκτη (για να μην την χαρακτηρίσω αλλιώς) εθνική επιτροπή ανταγωνισμού, εκεί ο Μr. Vgenopoulos ποιεί την νήσσαν....
Λέτε να τολμήσουν κάποιοι Δον Κιχωτικοί Δικηγόροι να προκαλέσουν την εφαρμογή ν.703/1977 με μία ωραιότατη προσφυγή στο Δ.Εφ.Αθ. (inv. ad offer.)


Ευτυχώς η διασυνοριακή επίδραση στον ανταγωνισμό δεν ήταν αμελητέεα και η Επιτροπή έπραξε το καθήκον της (η εθνική επιτροπή μάλλον ακόμα κοιμάται) και ευτυχώς δεν χρειάστηκε προσφυγή.
Τι γίνεται όμως τώρα με την εναρμονισμένη πρακτική; Από τότε που ανακοινώθηκαν οι προθέσεις συγχώνευσεις και τα δρομολόγια αραίωσαν (εναλλάξ) και οι τιμές εκ του θαύματος αυξήθηκαν με φρικτές ομοιότητες. Προφανώς οι εν λόγω επιχείρησεις αντιλαμβάνονται την εθνική αγορά ως ελ ντοράντο.
Ποια είναι η αντίδραση των τοπικών πολιτικών μας, των μμε, ημών των ιδίων;;;
Καλή συνέχεια!

Ανώνυμος είπε...

Την περίπτωση να ΜΗΝ χωράνε δύο ανταγωνιστικές εταιρείες σε μια τόσο μικρή αγορά , σε μια τόσο δύσκολη περίοδο την εξετάζουμε καθόλου;

Manoliscus είπε...

@Giorgos M
Η ιδιωτικοποίηση της ΟΑ υπήρξε επιτακτικό αίτημα δεκαετιών, καθώς τα ελλείμματα ήταν χρόνια και μη αναστρέψιμα. Η εξαγγελία της συγχώνευσης δεν ήταν παρά μία αόριστη εξαγγελία, για την οποία έμενε να παρασχεθούν λεπτομερείς εξηγήσεις στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. Οι εξηγήσεις δόθηκαν και κατά πως φαίνεται δεν έπεισαν.

Κατά τα λοιπά συμφωνώ και μοιράζομαι τις ανησυχίες. Έχω μόνο να σημειώσω πως για τη διαπίστωση εναρμονισμένης πρακτικής δεν αρκεί η αρθρογραφία ενός φτωχού και μόνου ανθυποδικηγόρου. Απαιτείται οικονομετρική μελέτη και μια συγκροτημένη πολυδάπανη προσπάθεια, προκειμένου να φτάσουμε ενδεχομένως σε καταδίκες και πρόστιμα.


@Ανώνυμος
Χίλιοι καλοί. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως τόσο η αγορά όσο και η φύση απεχθάνονται τα κενά. Το σημαντικότερο όλων είναι να τηρούνται οι κανόνες του fair play και ο ανταγωνισμός να μη νοθεύεται ούτε από τους παίκτες, ούτε από τον διαιτητή.

Ανώνυμος είπε...

η αγορά και η φύση απεχθάνονται τα κενά όταν όμως υπάρχουν . Το πως θεωρείτε με τόση σιγουριά ( όντας ένας απλός δικηγόρος :-) οτι χωράνε χίλιοι καλοί στην εσωτερική αγορά πολιτικής αεροπορίας , είναι απορίας άξιον .

Αλήθεια , υπάρχει περιορισμός στην είσοδο ξένων εταιρειών στα εσωτερικά δρομολόγια ; Αν ναι , ιδού η απλή λύση , πλήρης απελευθέρωση ( και όχι μόνο στα δρομολόγια αλλά και στα αεροδρόμια ) . Αν όχι , γιατί οι ξένες εταιρείες δεν θέλουν να μπουν στην αγορά αφού χωράνε "χίλιοι καλοί" ; Χορτάσανε λεφτά και δεν θέλουν άλλα ;

Manoliscus είπε...

Πραγματικά, λίγο πιο πάνω γράφω πως δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω επισταμένως τις κινήσεις στο χώρο της πολιτικής αεροπορίας.

Παρατηρώ απλά πως στις "εσωτερικές" γραμμές υπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν μικρότερες εταιρίες (η Sky Express για παράδειγμα), ενώ αν κάποιος αισθάνεται τόσο εύσωμος που να μην τον χωράει πλέον η εσωτερική αγορά, αυτός δεν δεν έχει παρά να χάσει το περιττό βάρος. Το να εξετάζουμε κατά πόσο σε μία τόσο δύσκολη περίοδο θα μας βοηθήσει η δημιουργία ενός οιονεί μονοπωλίου δεν κινείται ως σκέψη στην σωστή κατεύθυνση.

Στο ερώτημα που απευθύνεις μπορώ να ανασύρω από το σκεπτικό της απόφασης πως η διαθεσιμότητα slots δεν αποτελεί κύριο πρόβλημα στην περίπτωση μας. Συμφωνώ όμως πως η πλήρης απελευθέρωση δρα και εδώ επικουρικά για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά.

Ανώνυμος είπε...

Τηλεγραφικά :

Θα παρατηρείς επίσης οτι πολλές μικρές εταιρείες κατά καιρούς έφαγαν χώμα προσπαθώντας να μπουν στην αγορά .Άρα η αγορά δεν είναι τόσο απλή και εύκολη ώστε να χωράνε χίλιοι καλοί

Η απελευθερωση δεν δρα απλά επικουρικά , είναι Η λύση σε αυτές τις περιπτώσεις . Μονοπώλια δεν υπάρχουν όταν η αγορά είναι ελεύθερη ( οκ η περίπτωση φυσικών μονοπωλίων θέλει λίγο παραπάνω συζήτηση ) , παρά μόνον αν το μονοπώλιο είναι η μόνη οικονομικά βιώσιμη λύση , με εναλλακτική το α-πώλιο ( κοινώς πάρε το καράβι )

Νόμος των ακουσίων συνεπειών : Προσπαθείς , υποτίθεται , να εμποδίσεις τη δημιουργία "μονοπωλίου" για το "καλό των καταναλωτών" αλλά οι οικονομικοί νόμοι στο γυρίζουν το μπούμερανγκ:

http://www.airliners.gr/el/news/news.php?id=200711202133

μπορείς να μου εξηγήσεις λίγο πιο πρακτικά αυτό :
"ενώ αν κάποιος αισθάνεται τόσο εύσωμος που να μην τον χωράει πλέον η εσωτερική αγορά, αυτός δεν δεν έχει παρά να χάσει το περιττό βάρος"

Αν πράγματι η η διαθεσιμότητα slots δεν είναι πρόβλημα τότε είναι μια ακόμα απόδειξη οτι η αγορά μάλλον δεν αντέχει δύο μεγάλους παίκτες .
Αυτό που είναι πρόβλημα είναι να έχει η Αθήνα ένα αεροδρόμιο όταν η Στοκχόλμη έχει τέσσερα .

Manoliscus είπε...

Καμία αγορά δεν είναι απλή και εύκολη, επόμενο είναι πως για να διεκδικήσει κάποιος μερίδιο θα πρέπει να γνωρίζει καλά τις δυνάμεις του και να ελίσσεται, διαφορετικά τρώει χώμα και αν θέλεις τη γνώμη μου καλώς το τρώει.

Το παραπάνω πάει στο "καλοί", ενώ στο "χίλιοι" ο υπερσύνδεσμος σου αναφέρει έντεκα εγχώριες εταιρίες σε λειτουργία. Απαραίτητη σαφώς είναι και η διασφάλιση ενός ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού, εδώ βλέπω πως συμφωνούμε.

Όσο για το περιττό βάρος μπορώ πρακτικά και στο πόδι να αναφέρω περικοπή δρομολογίων εξωτερικού, μείωση στόλου, split, κ.ο.κ Cutting the losses, που λεν και στο χωριό μου.

Ο νόμος τέλος των ακούσιων συνεπειών μπορεί κάλλιστα να βρει εφαρμογή και ανεστραμμένος: Προσπαθείς, υποτίθεται, να δημιουργήσεις θετικές οικονομίες κλίμακας για τους "εθνικούς σου πρωταθλητές", προκειμένου να ανταπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό. Αλλά το οικονομικό τους μέγεθος πνίγει τον ανταγωνισμό και δημιουργεί μία κατάσταση ασφυκτικότερη από την σημερινή.

Αλήθεια, ο Ανδριανόπουλος πού είδε την ένταση του ανταγωνισμού και έβαλε λουκέτο; Με καράβι κατεβαίνει Κρήτη;

Ανώνυμος είπε...

Οταν λες οτι "προσπαθείς να δημιουργήσεις οικονομίες κλίμακας ..." εννοείς οτι το ελληνικό κράτος δεν εμπόδισε την συγχώνευση; . ΜΑ το κράτος δεν πρέπει ούτε να "βοηθά" ούτε να "εμποδίζει" , διότι ο νόμος των συνεπειών θα λειτουργήσει έτσι ή αλλιώς . Από που και ως που η συγχώνευση Aegean - Olympic θα έπνιγε τον ανταγωνισμό ; Αν οι οικονομίες κλίμακας τους επέτρεπαν φθηνότερα εισιτήρια , ώστε να ην μπορεί να τα ανταγωνιστεί άλλος καλό για τους καταναλωτές δεν είναι ; Αν πάλι εκμεταλλέυονταν τη συγχώνευση για να φουσκώσουν τις τιμές , αμέσως δεν θα πεταγόταν ένας τρίτος να τους χτυπήσει ; Δηλαδή ποιό είναι το κέρδος τώρα ; Οτι αντί για την Olygean ( υγιή και διεθνώς ανταγωνιστική) και την Athens θα έχουμε δυο κουτσές Aegean και Olympic να κινδυνεύουν ανα πάσα στιγμή να φαληρίσουν ; Και για όλο αυτό το "κέρδος" να πρέπει να γίνουν πανάκριβες μελέτες , να πληρωθούν γραφειοκράτες να υπάρχει πιθανότητα διαφθοράς ;

Το κάτινγκ δι λόσις που λένε στο χωριό σου , γιατί δεν μπορεί να γίνει και σε μια συγχωνευμένη εταιρεία ; Διότι έχουν όρεξη για γαλαντομίες αν είναι παρέα ενω θα σφίξουν το ζωνάρι αν είναι χώρια ; Τι σ΄χεση έχει η συγχώνευση ή μη , και το μέγεθος της ( ή των ) εταιρειών με το αν χωράνε ή όχι στην αγορά;

Αυτό για τον Ανδριανόπουλο δεν το κατάλαβα

Ανώνυμος είπε...

α , και απο τις 11 εταιρίες που αναφέρεις , κανα δυο δεν πρέπει να υπάρχουν ενώ οι άλλες είναι εταιρείες cargo αεροταξί , charter και γενικώς παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες . Μόνο μια ή δύο είναι οιωνεί ανταγωνίστρια των Aegean και Olympic

Manoliscus είπε...

Ερωτήσεις επί ερωτήσεων, οι οποίες όμως με βοηθούν να επεκτείνω τις σκέψεις μου.

Αρχίζω από τον CEO Ανδριανόπουλο, ο οποίος εκτιμά πως ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο μεγάλων θα ενταθεί, την στιγμή που οι τιμές τους σήμερα είναι σε μεγάλο βαθμό εναρμονισμένες. Απέχω από την εκτίμηση αυτή, η εταιρία του έπεσε έξω λόγω της κακής τροπής που πήρε η εξέλιξη με τις άγονες γραμμές.

Άποψη μου έπειτα είναι πως η πολιτεία οφείλει να αποτρέπει ρυθμιστικά τη δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων και να απέχει από την συντήρηση των δικών της. Η συνεπειοκρατική προσέγγιση του κράτους – νυκτοφύλακα αντιμετωπίζει αρκετές τρύπες, με πρώτη και κύρια την αδυναμία όσων την εκφέρουν να διαβλέψουν την φαινομενικότητα μιας πρόσκαιρης ωφέλειας σε βάθος χρόνου.

Και αυτό καθώς η δεσπόζουσα θέση μιας εταιρίας στην αγορά της επιτρέπει να διατηρεί υψηλό το κόστος για τον καταναλωτή ενώ παράλληλα να αποκλείει και τον επίδοξο, μικρό ανταγωνιστή. Δεν είναι καθόλου προφανές πως θα πεταγόταν κάποιος μικρός τρίτος να χτυπήσει μια ακριβή Olygean.

Ελέγχοντας το 90% της αγοράς η παρακώλυση του είναι λογικά επόμενη, σενάριο που βλέπαμε να επιχειρεί τόσα χρόνια η κρατικοδίαιτη Ολυμπιακή με τους ανταγωνιστές της. Αν είσαι κι εσύ νομικός ή οικονομολόγος, θα αρχίσω να υποψιάζομαι πως τα γράφεις αυτά για να με εκνευρίσεις :)

Και ως προς το τελευταίο, όταν κάποιος ζορίζεται μπορεί είτε να συμμαζέψει τα της εταιρίας του και να ανταγωνιστεί, είτε να διεκδικήσει πρώτα το 90% της εσωτερικής αγοράς και να εξαϋλώσει τον ανταγωνισμό. Το δεύτερο δεν συμφέρει κανέναν, το βλέπουμε όμως να επιχειρείται από πολλούς.

Ανώνυμος είπε...

λυπάμαι αν σε εκνευρίζω , συμβάινει αυτό συχνά με όσους διαφωνούν μαζί σου ;

"Δεν είναι καθόλου προφανές πως θα πεταγόταν κάποιος μικρός τρίτος να χτυπήσει μια ακριβή Olygean. "

Μα δεν χρειαζόταν να πεταχτεί ( κατά πρώτον ) . Υπήρχε ήδη και τον έκλεισαν !
Δεύτερον , το "δεν είναι καθόλου προφανές" στηρίζεται σε διαίσθηση , σε ιδεοληψία ή σε γνώση; Διότι δεν βλέπω κάποιο επιχείρημα
Αν σε μια πραγματικά ελεύθερη αγορά κάποιος είναι πολύ ακριβός , θα βρεθεί κάποιος να λιγουρετεί κομμάτι από την πίτα του . Είναι όχι απλά προφανές αλλά σχεδόν νομοτελειακό . Αρκεί η πίτα να είναι αρκετά μεγάλη και το κράτος να μην κρατάει το μαχαίρι και τη σπάτουλα.

Βλέπεις , έχω την εντύπωση την αγορά σαν κάτι στατικό . Δεν υπάρχει καμία μα καμία περίπτωση μια Olygean να εξαφανίσει ( έστω μεσο-μακροπρόθεσμα ) τον ανταγωνισμό παρά μόνο μέσα από κρατική προστασία ( ή μαφιόζικου τύπου προστασία ) . Αν το εισιτήριο είναι πολύ ακριβό και έχει μεγάλο περιθώριο κέρδους θα βρεθεί πολύ γρήγορα κάποιος να μπεί στο παιχνίδι.Εαν δεν βρεθεί, πολύ απλά θα σημαίνει οτι δεν υπάρχει χώρος για πολλούς στην αγορά . Τόσο απλά

Μιλάς για την κρατικοδίαιτη Ολυμπιακή των επιδοτήσεων των δωρεα΄ν εισιτηρίων των ελλειμάτων , Δεν θα διαφωνήσω αλλά εκεί ΔΕΝ μιλάμε για ελεύθερη αγορά . Ασε δε που μια χαρά αναπτύχθηκε η Αεγεαν ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες

Τέλος αυτό :
"Η συνεπειοκρατική προσέγγιση του κράτους – νυκτοφύλακα αντιμετωπίζει αρκετές τρύπες, με πρώτη και κύρια την αδυναμία όσων την εκφέρουν να διαβλέψουν την φαινομενικότητα μιας πρόσκαιρης ωφέλειας σε βάθος χρόνου."

μόνο ένας δικηγόρος θα μπορούσε να το πει και να νομίζει οτι είναι επιχειρημα ( χωρίς παρεξήγηση :-)

Ανώνυμος είπε...

Τέλος , ειλικρινά δεν καταλαβαίνω τι θα πει εναρμονισμένη πρακτική. Οσο γουστάρει δεν πουλάει ο καθένας ; Αρκεί να δέχεται τον ανταγωνισμό ; Η επιβολή κυρώσεων για εναρμονισμένες πρακτικές δεν είναι παρά μια έμμεση διατίμηση . Είσαι υπέρ των διατιμήσεων ;

Manoliscus είπε...

Δεν εκνευρίζομαι και τόσο συχνά με όσους διαφωνώ, τα σχόλια σου είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτα.

Δυσκολεύομαι πάντως να πειστώ πως η Athens Airways έκλεισε εξ αιτίας της μη υλοποίησης της συγχώνευσης. Εν πάσει περιπτώσει, αν ευσταθεί αυτή η εκτίμηση, προκύπτει πως οι κύριοι της AA ανέμεναν άνοδο των τιμών από τον μεγάλο παίκτη, προκειμένου αυτοί να τον ανταγωνιστούν σε κάποια από τα δρομολόγια. Μα ακριβώς άνοδο των τιμών πιθανολόγησε και η Επιτροπή και τους σταμάτησε. Αυτό θέλαμε εμείς;

Σε μία αγορά μπορεί κάποιος να είναι πολύ ακριβός, μπορεί όμως παράλληλα να είναι και πολύ μεγάλος, νοθεύοντας και στρεβλώνοντας τον ανταγωνισμό από κάποιον οικονομικότερο. Και εκεί όποιος λιγουρεύεται την πίτα μένει με τη λιγούρα, καθώς αυτός που έχει το μαχαίρι δεν αρκείται στην κοπή γλυκισμάτων με δαύτο. Το "δεν είναι καθόλου προφανές" λοιπόν στηρίζεται περισσότερο στις αμφιβολίες που τηρώ έναντι των σχεδόν νομοτελειακών σου λύσεων.

Η πραγματικά ελεύθερη αγορά άλλωστε δεν απειλείται μόνο από το κράτος, αλλά και από τους ίδιους τους δρώντες, οι οποίοι έχουν κάθε συμφέρον να διέρχονται αθέμιτων πρακτικών για να την κλείσουν. Μία από αυτές είναι και η εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης προς ίδιον όφελος. Τέτοιες πρακτικές - μεταξύ των οποίων και η εναρμονισμένη πρακτική - καλό είναι να εντοπίζονται έγκαιρα από τις ρυθμιστικές αρχές και να σταματάνε εν τη γενέσει τους.

Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο δεν είναι παρά ένα από τα πολλά μέσα για την διασφάλιση μιας ανοικτής και ακμάζουσας αγοράς, η διατίμηση είναι νομίζω κάτι διαφορετικό και όχι, δεν την βλέπω ποτέ θετικά.

Περισσότερα για τον ρόλο της Επιτροπής στη ρύθμιση του ενωσιακού ανταγωνισμού μπορείς να βρεις και εδώ.

Υ.Γ. Το πρώτο μου βγήκε λίγο χαώδες και το ξανασήκωσα σουλουπωμένο.

Manoliscus είπε...

Οφείλω πάντως σε μία δεύτερη σκέψη να παραδεχτώ, πως για να συνεχίσω την συζήτηση οφείλω πρώτα να φρεσκάρω τις γνώσεις μου γύρω από το δίκαιο του ανταγωνισμού. Με προβημάτισε αρκετά είναι η αλήθεια το κατά πόσο η εναρμονισμένη πρακτική πλήττει όχι μόνο τον καταναλωτή ή τον παραγωγό, αλλά και τον ανταγωνισμό.

George είπε...

In economics, having a single price in the market, is usually a sign that the market is competitive. In this case we consider the companies to be price takers.

Manoliscus είπε...

@George
Αν επιτρέπεται, πού σας τα μαθαίνουν αυτά τα οικονομικά; Οι αεροπορικές εταιρίες δεν πωλούν κουλούρια στον σταθμό, για να είναι price takers ούτε υπάρχει ακαδημαϊκός perfect competition.

Παρεμπιπτόντως, η χρήση της αγγλικής δεν προσδίδει κάποιο κύρος στα γραφόμενα, αυτό νομίζω πως είναι ξεκάθαρο.

Giorgos M είπε...

Πάντως τα λατινικά θα ήταν ευπρόσδεκτα!

Προς τον ανώνυμο:
Αν χωράνε δύο εταιρείες στην ελληνική αγορά, μια από τις καλύτερες στον κόσμο, αναλογικά με τον πληθυσμό της;;;
Εξαρτάται από το πόσο ψηλά βάζουν το πήχυ των κερδών τους.
Και γιατί δεν μπαίνει τρίτος στην αγορά;
Δεν είναι και τόσο εύκολο.
Σε κάθε δε περίπτωση μια επιτροπή ανταγωνισμού δεν μπορεί να επιτρέπει την δημιουργία ενός κραυγαλέου μονοπωλίου μόνο με την ελπίδα ότι κάποιος και κάποτε θα διεκδικήσει θέση στην αγορά.

Οποιος έχει συχνή χρεία των εσωτερικών τους πτήσεων,παίρνει μια αίσθηση των τιμών τους.
Πιστεύω ότι μια συστηματική παρατήρηση των τιμών τους και μάλιστα συγκριτική σε επίπεδο εσωτερικών και εξωτερικών πτήσεων θα αποκάλυπτε την κραυγαλέα τιμολογιακή αυθαιρεσία.


Προς Canis:
"Με προβημάτισε αρκετά είναι η αλήθεια το κατά πόσο η εναρμονισμένη πρακτική πλήττει όχι μόνο τον καταναλωτή ή τον παραγωγό, αλλά και τον ανταγωνισμό"

Mα ο ελεύθερος ανταγωνισμός δεν αποτελεί από μόνος του αυταξία αλλά υπάρχει για να εξυπηρετεί κάποιους σκοπούς όπως καλύτερες τιμές και προϊοντα, δημιουργία θέσεων εργασίας κλπ.
Και όπως μας έλεγε ο φίλτατος Lucas de Leyssac σε κάποιες περιπτώσεις oπου εκ των αντικειμενικών συνθηκών η εφαρμογή των κανόνων του ελ. ανταγωνισμού δεν επιτυγχάνει τα επθυμητα αποτελέσματα, τότε οι κανόνες αυτοί πρέπει να παραμερίζονται!

Mit kollegialen Grüßen
Giorgos M.

P.S. Για φρεσκάρισμα στο δίκαιο του ανταγ. προτείνω EC Competition Law: Text, Cases and Materials πολύ φτηνό από abebooks.co.uk
και πάντα τη Β.Ι. του Λιακόπουλου (πλέον κλασσικό έργο!)

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Μανολίσκους μου τρώτε σχόλια , γιατί;


Giorgo M :

Πόθεν προκύπτει οτι η Ελληνική αγορά είναι μια από τις καλύτερες με βάση τον πληθυσμό της .Αντιλαμβάνεσαι δε το οτι το "με βάση τον πληθυσμό της" είναι το σημείο κλειδί ;

Δεύτερον , τι θα πεί το που βάζουν τον πύχη των κερδών τους ; Οσο πιο ψηλά προφανώς . Ειδικά σε μια ασταθέστατη , υψηλού ρίσκου απότομων μεταβολών και τεράστιων αναγκών σε επενδύσεις αγορά , όπως της αεροπλοϊας , το να "αρκείται" μια εταιρεία στα λίγα για να μην κακοκαρδίσει το κοινό της είναι η συνταγή της μελλοντικής μαρμάγκας . Για να πάμε και στην περίπτωσή μας , έχετε μήπως υπ'οψιν σας ποιά είναι η κερδοφορία ( η μη ) των Aegean και Olympic ?


Αν οι τιμές είναι πολύ ακριβές στο ( κατά εσάς κραυγαλέο ) μονοπώλιο τότε η εμφάνιση νέων παικτών δεν είναι ελπίδα , είναι βεβαιότητα . Αυτό που είναι ελπίδα έιναι να καταφέρουν και οι δύο εταιρείες να επιβιώσουν με τον επιβαλλόμενο διαχωρισμό ωστε να μην οδηγηθούμε σε ένα εξ ανάγκης μονοπώλιο , με το κλείσιμο μιας εκ των δύο( για το οποίο θα έχουμε ξοδέψει και ένα κάρο λεφτά σε μελέτες και "συμβούλους" και Αλμούνιες ) .

Αν υπάρχει πρόβλημα με την αγορά της Ελλάδας είναι η απαγόρευση δημιουργίας αεροδρομίων 100 χλμ πέριξ της Αθήνας , με αποτέλεσμα η Ryanair και η κάθε Ryanair που θα ήθελε σαν τρελή να σας πηγαίνει Αθήνα - Ηράκλειο με 50 ευρώ δεν βγάινει ,με τους παλαβούς φόρους που τις θα της ζητούν ( αφήστε δε που υποψιάζομαι οτι όλο και κάποια παλαβή ρύθμιση θα υπάρχει να περιορίζει τις ξένες εταιρίες από τα εωτερικά δρομολόγια ) .

ΥΓ Σε πόλη της επαρχίας που επισκέφθηκα πρόσφατα για δουλειά, υπάρχει μόνο μια αλυσίδα κινηματογράφων . Ενα μονοπώλιο δηλαδή . Ρωτώντας τον υπεύθυνο αν υπάρχει σκέψη για δημιουργία δεύτερου ( από άλλη εταιρεία ) μου απάντησε "Μπά , δεν αντέχει η αγορά , έτσι θα καταστρέφονταν και οι δύο" ) . Αντίθετα από την κοινή πεποίθηση υπάρχουν αγορές όπου το μονοπώλιο είναι η μόνη βιώσιμη λύση .
Στην περίπτωση που συζητάμε , πάντως , πιστεύω , χωρίς να έχω συγκεκριμένα στοιχεία , οτι ,μπορεί να υπάρξει ανταγωνισμός , αλλά χωρίς παλαβές παρεμβάσεις από κρατικές υπηρεσίες

Ανώνυμος είπε...

"Και γιατί δεν μπαίνει τρίτος στην αγορά;
Δεν είναι και τόσο εύκολο. "

Γιατί , Γιώργο , δεν είναι τόσο εύκολο;

Manoliscus είπε...

Αγαπητέ Ανώνυμε, αν σας έχω φάει σχόλιο, να πέσει το σκυλόσπιτο να με πλακώσει :-)
Τα σχόλια εδώ δεν είναι καν moderated και το τελευταίο που θυμάμαι να έσβησα ήταν εκείνο ενός Κινέζου, που προσπαθούσε ο αφελής να μου πωλήσει Viagra.

Όσο για τα φυσικά μονοπώλια, αυτά σηκώνουν πράγματι μεγάλη συζήτηση. Η αποστροφή του ιδιοκτήτη κινηματογράφου δεν πείθει και πολύ. Ένα multiplex με IMAX θα μπορούσε να φέρει περισσότερες ταινίες με χαμηλότερο κόστος και να διαμορφώσει αντίστοιχα τις καταναλωτικές συνήθειες μεγαλώνοντας την πίτα. Επιφυλάσσομαι καθώς είμαι on the go και πέραν αυτού αγνοώ αρκετά πραγματικά μεγέθη.

Κατ' αρχήν όμως δεν μοιράζομαι την βεβαιότητα για την τήρηση του fair play από τους ακριβούς και μεγάλους της Ελληνικής αεροπλοΐας. Πέρα από το ότι είναι crony capitalists, υπάρχουν όπως σωστά επισημαίνεις και πολλές στρεβλώσεις, οι οποίες δεν μας επιτρέπουν να τους αφήσουμε αρύθμιστους.


Giorgo M, σε ευχαριστώ πολύ για τη βιβλιοπρόταση! Αναφερόμενος στον ανταγωνισμό, εννοούσα κατά βάση τους ανταγωνιστές. Το δίκαιο ανταγωνισμού δεν είναι πράγματι παρά ένα ακόμη εργαλείο.

Ανώνυμος είπε...

Μανολίσκους δεν λέω οτι υπάρχει moderation αλλά σχόλια μου ( 2 ) έχουν φαγωθεί . Ισως έκανα και εγώ κάτι λάθος .

Δεύτερον , οσον αφορά τα σινεμά , πιστεύετε οτι ξέρετε καλύτερα την αγορά και τις δυνατότητές της από τους επαγγελματίες του είδους ; Η μήπως πιστεύετε οτι το ( πανάκριβο ) χτίσιμο ΙΜΑΞ σε μια επαρχιακή πόλη είναι καμιά τρομερά πρωτότυπη ιδέα την οποία δεν έχουν ήδη σκεφτεί και αξιολογήσει ;

¨Οσο για την τήρηση του fair play από την (οποιαδήποτε) εταιρία , μοιράζομαι την βεβαιότητά σας οτι δεν είναι ο πρώτος στόχος τους . Αλλά
α ) Αν υπάρχουν παλαβές προστατετικές ρυθμίσεις , ( τύπου καμποτάζ ας πόυμε ) τότε καταργούμε τις ρυθμίσεις αυτές δεν επιβάλλουμε νέες για να τις αντιμετωπίσουμε !! ( σαν το διαιτητή που πάει να διορθώσει ένα λάθος πέναλτι με ένα άλλο λάθος πέναλτι ).
β )Ακόμα περιμένω να μου πείτε το πως ( πρακτικά ) μια ενωμένη Olygean θα μπορούσε να πνίξει τον ανταγωνισμό . Σε μια ελεύθερη αγορά τι θα μπορούσε να κάνει αν όχι μαφιόζικου τύπου κόλπα ;Αν δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε το κράτος να επιβάλλει στοιχειώδεις νόμους , θα το επιστευτούμε να ρυθμίζει την αγρορά με ότι παλαβομάρα έρθει στο κεφάλι του κάθε διορισμένου , ψιλοάσχετου και ίσως όχι αγγελικά πλασμένου γραφειοκράτη

Manoliscus είπε...

Ως προς τα σχόλια, πιθανολογώ πως τα γράφεις σε επεξεργαστή κειμένου και κατόπιν τα κοπυπεϊστάρεις εδώ. Εκτός του κειμένου word αντιγράφεται ενίοτε και κώδικας, ο οποίος δημιουργεί κοκομπλόκο και οδηγεί σε σελίδα σφάλματος. Για να στα τρώγω εγώ πάντως αποκλείεται, χορταίνω και από τα δικά μου.

Όσον αφορά στο σινεμά, ταπεινή μου γνώμη πως οι επαγγελματίες του είδους δεν κατέχουν απαραίτητα την κρυστάλλινη σφαίρα. Γι’ αυτό πολλοί από αυτούς πέφτουν έξω, όταν η τεχνολογία και οι καταναλωτικές προτιμήσεις τους προσπερνούν. Ποιο είναι το σφάλμα τους; Ίσως το οτι βλέπουν την αγορά ως κάτι στατικό και ξορκίζουν το κακό "υπολογίζοντας" πως το κοινό θα βλέπει μια ζωή B movies σε μουχλιασμένες αίθουσες.

Το αυτό και στις αερομεταφορές, ο όγκος των οποίων συνεχώς αυξάνεται.
Βλέπεις πως υπάρχει ένα σύστημα ρυθμίσεων και μία προσπάθεια απελευθέρωσης, μέτρησης και παραμετροποίησης των αερομεταφορών σε Ενωσιακό επίπεδο (πχ πρωτοβουλία Single European Sky). Το να ζητάμε τώρα από τον κοινοτικό διαιτητή να καθίσει στον πάγκο, επειδή ο προηγούμενος (εθνικός) έδινε λάθος πέναλτυ δεν μας παρέχει και τις καλύτερες εγγυήσεις για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του αγώνα.

Καλό είναι πράγματι τα αντανακλαστικά μας προς τους ρυθμιστικούς φορείς να είναι ακονισμένα, θαρρώ όμως πως το ισοπεδώνεις όταν εξισώνεις τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ψιλοάσχετους, αγγελικά πλασμένους γραφειοκράτες.

Manoliscus είπε...

Addendum: Δύσκολο είναι για μία Olygean να πνίξει τον ανταγωνισμό; Δεν είναι ανάγκη να είναι μαφιόζοι οι άνθρωποι, αρκεί να γεμίσουν για μία saison το αεροδρόμιο βάσης του ανταγωνιστή με δρομολόγια κάτω της τιμής κόστους.. κάτι αντίστοιχο με το dumping στο εμπόριο. Εδώ εγώ, που είμαι ένας απλός δικηγόρος, το βλέπω από χιλιόμετρα :-)

Ανώνυμος είπε...

για το τελευταίο ( για τα υπόλοιπα θα επανέλθω ) . Πρώτον , υποθέτεις οτι η Olygean αντέχει να δουλεύει κάτω του κόστους για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα . Δεύτερον , υποθέτεις οτι οι ανταγωνιστές δεν αντέχουν να κάνουν το ιδιο . Τρίτον , βλέπεις πάντα την αγορά στατικά . Ας δεχτώ εγώ οτι η Olygean αντέχει να δουλεύει για μια - δύο σαιζόν κάτω του κόστους ενώ η Athens airways οχί . Μένει μονοπώλιο και πάει τις τιμές στα ύψη . Την επόμενη χρονιά τι θα κάνει αν εμφανιστεί η Easyjet . το ίδιο ;Αντε και το κάνει και αντέχει και πετάει έξω και τηνEasyjet . την επόμενη θα εμφανιστεί η Ryanair και πάει λέγοντας .

Αυτό το dumping που λές αφενός δεν είναι καμιά πρωτότπη ιδέα διότι σχεδόν κάθε νέα εταιρεία που θέλει να καθιερωθεί το εφαρμόζει . Τελευταίο παράδειγμα η πολυαγαπημένη Skyeurope η οποία μας πήγαινε Πράγα και Βιέννη στο τζαμπέ ( κάτω του κόστους ) επί 6 ετία και όχι μόνο δεν πέταξε έξω τους ακριβότερους ανταγωνιστές της αλλά έφαγε χώμα μην έχοντας ούτε μια μέρα κερδοφορία

Φίλε δικηγόρε , συνήθως οτι βλέπεις από χιλιόμετρα μακριά δεν είναι παρά οφθαλμαπάτη

Manoliscus είπε...

Ή οφθαλμαπάτη είναι αυτό που βλέπω ή το βουνό από το πιλοτήριο.

Το dumping δεν ισχυρίστηκα πως είναι κάτι πρωτότυπο, ούτε όμως το αποδέχομαι ως κάτι θεμιτό. Σε μία διαφορετική προσέγγιση του παραδείγματος που αναφέρεις, γιατί εκεί που απέτυχε η πολυαγαπημένη μικρή Sky Europe, να πετύχει ο μελλοντικός μικρός ανταγωνιστής της Olygair; Ακόμα και ανορθόδοξα κινούμενος, ένας μικρός παίκτης έχει περισσότερες πιθανότητες να φάει χώμα σε σύγκριση με τον μεγάλο, ο οποίος γνωρίζει πώς θα γεμίσει τις τρύπες του και από αλλού.

Για τα υπόλοιπα αναμένω με ενδιαφέρον την επαναφορά, αν μέχρι τότε έχεις βρει κι ένα καλό nickname θα εκτιμηθεί ως φιλική κίνηση.

Giorgos M είπε...

Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού: Το έργο της πλέον αποκτά διεθνή ακτινοβολία.

What’s Broken in Greece? Ask an Entrepreneur

http://www.nytimes.com/2011/01/30/business/30greek.html?_r=2&pagewanted=2

Kαι ένα παραστατικό παράδειγμα για την ευκολία πρόσβασης στην αγορά σε συνθήκες μονοπωλίου.

Καλή εφημεριδοανάγνωση! Κυριακή, γαρ...

Manoliscus είπε...

@Giorgos M
Εξαίρετη, την ανακάλυψα όταν βρέθηκα προ ημερών στην Κομοτηνή. Στην Κρήτη είναι πιο δυσεύρετη και από τους ομώνυμους τάφους.

Ανώνυμος είπε...

συγκινούμαι που τελείως τυχαία ξαναβρήκα το παρόν βλογ μετά από 4+ χρόνια. Είμαι ο ανώνυμος από πάνω. Ηρθα να δρέψω τις δάφνες μου . Και η συγχώνευση έγινε , και η Ryan ήρθε , και εγώ πέταξα πολύ πρόσφατα Αθήνα - Θεσσαλονίκη με 35 ευρώ και Αθηνα - Χανιά με .... 19..... Κι ολα αυτά με ένα και μόνο αεροδρόμιο ακόμα στην Αθήνα

Γουέρ λίμπερτυ ντουλς μπείμπι