8 Οκτ 2010

Σχετικά με την "Κάρτα του Πολίτη"

Τις τελευταίες ημέρες η Ελληνική κυβέρνηση έχει αρχίσει μία ελεγχόμενη διαρροή πληροφοριών σχετικά με την δημιουργία μιας "κάρτας του πολίτη", προκειμένου να καταπολεμήσει την παραοικονομία και να περιορίσει τις διαρροές των ασφαλιστικών ταμείων. Καθώς το νομοσχέδιο δεν έχει ακόμα τεθεί προς δημόσια διαβούλευση και επειδή οι μέχρι σήμερα αντιδράσεις κυμαίνονται από γραφικές έως ασυνεπείς, θα ήταν ίσως σκόπιμο να τεθούν κάποιες επιφυλάξεις επί της αρχής, προσανατολισμένες τόσο στην αποτελεσματικότητα του μέτρου, όσο στην παραβίαση της ατομικής σφαίρας ελευθερίας.

Πέρα από το αν η κάρτα αυτή αντικαταστήσει το αστυνομικό δελτίο ταυτότητας ή αν θα κυκλοφορούν παράλληλα, το μόνο σίγουρο είναι πως η υποχρεωτική χρήση ενός δημοσίου εγγράφου και η καταχώρηση ιδιωτικών συναλλαγών σε μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, παρέχουν στον διαχειριστή της βάσης πολλαπλές δυνατότητες ελέγχου. Ενδεικτικά αναφέρονται η παρακολούθηση των καταναλωτικών συνηθειών των πολιτών, η συγκεντρωτική επισκόπηση ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων, ο εντοπισμός της γεωγραφικής τους θέσης ανά την επικράτεια κ.α.

Πρόσφατη είναι άλλωστε η βρετανική περιπέτεια, όπου μία συντονισμένη και σε βάθος χρόνου εναντίωση στην έκδοση βιομετρικών ταυτοτήτων απέτρεψε την μετατροπή της ιστορικής κοιτίδας του φιλελευθερισμού σε καχεκτική κοινωνία επιτήρησης. Εκεί, το βασικό επιχείρημα της βρετανικής κυβέρνησης υπήρξε η καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ με την σειρά της υποστήριζε πως με τις ταυτότητες θα έλεγχε την παράνομη μετανάστευση, ενώ οι καθ' ημάς κυβερνώντες επικαλούνται κατά βάση δημοσιονομικούς λόγους και λόγους διευκόλυνσης του πολίτη στις συναλλαγές του με το κράτος.

Ανεξάρτητα πάντως από την αιτιολόγηση, η δημιουργία μίας εκτεταμένης βάσης προσωπικών δεδομένων αναμένεται να αποτελέσει νόμο του κράτους, αναπτύσσοντας καθολική ισχύ. Πρόκειται για ένα εγχείρημα, το οποίο ανεξαρτήτως προθέσεων θέτει τις τεχνολογικές υποδομές ενός μηχανισμού παρακολούθησης ανατολικογερμανικού τύπου. Το ενδεχόμενο αυτό φαντάζει σήμερα κάπως απόμακρο, κανένας όμως δεν μπορεί να αποκλείσει την μελλοντική έλευση μιας πολιτικής ηγεσίας, η οποία δεν θα διστάσει να κάνει χρήση του μέσου προς εξυπηρέτηση λιγότερο ευγενών σκοπών. Πολύ περισσότερο όμως, κανένας δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί στο εγγύτερο μέλλον πως τα δεδομένα αυτά θα παραμένουν απροσπέλαστα σε τρίτους, εργοδότες, διαφημιστικές εταιρίες ή και άτομα του κοινού ποινικού δικαίου.

Πράγματι, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης και διαχείρισης μιας εκτεταμένης βάσης δεδομένων παρακάμπτει τις δικονομικές εγγυήσεις προστασίας που διέπουν άλλα ατομικά δικαιώματα και καθιστά την έκδοση εισαγγελικού εντάλματος περιττή. Απέναντι σε έναν τόσο ασφυκτικό μηχανισμό επιτήρησης ο πολίτης δεν θα μπορεί παρά να αντιτάξει την προστασία μίας ανεξάρτητης αρχής, η οποία όμως χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά περιορισμένα μέσα ελέγχου των κρατικών αυθαιρεσιών. Ασφαλέστερη καίτοι ακριβότερη λύση για τον καταναλωτή, η δημιουργία μιας παράλληλης μαύρης αγοράς, από την οποία θα προμηθεύεται "ακάθαρτα" εμπορεύματα όπως φάρμακα, αλκοόλ, είδη καπνιστή, προϊόντα διάνοιας και πολλά άλλα, για τα οποία η καταγραφή ίχνους δεν είναι επιθυμητή.

Το αγαθό των προθέσεων όσων τάσσονται υπέρ ενός συστήματος καταγραφής προσωπικών δεδομένων αμφισβητείται δύσκολα. Αν για κάτι μπορούμε να κατηγορήσουμε σήμερα τον κρατικό μηχανισμό, αυτό είναι η παροιμιώδης του ανεπάρκεια και όχι η κρυφία του πρόθεση να μας αφελληνίσει ή να μας καταστήσει υποχείρια ξένων κέντρων εξουσίας. Η ασφάλεια και η πάταξη της φοροδιαφυγής άλλως τε αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία κάθε ανεπτυγμένης χώρας. Τα πιθανά όμως οφέλη από έναν μηχανισμό παρακολούθησης της ιδιωτικής μας ζωής ωχριούν μπροστά στις επιπτώσεις που αυτός θα έχει τόσο στην ελευθερία όσο και στην προσωπική ασφάλεια του καθένα από μας. Ας προβληματιστούμε λοιπόν, προτού βρεθούμε για ακόμα μία φορά προ τετελεσμένων.

7 σχόλια:

Cacofonix είπε...

Συμφωνώ απόλυτα...

Cacofonix είπε...

Εκτός βέβαια από την πρόταση:

"Καθώς το νομοσχέδιο δεν έχει ακόμα τεθεί προς δημόσια διαβούλευση και επειδή οι μέχρι σήμερα αντιδράσεις κυμαίνονται από γραφικές έως ασυνεπείς,"

αφού είναι οι μόνοι που αντιδρούν, εδώ και δυο τουλάχιστον δεκαετίες, ενώ τελικά φαίνεται ότι τα γεγονότα τους δικαιώνουν...

Cacofonix είπε...

Άλλωστε η χρήση βαρύγδουπων επιθέτων σε τίτλους "δημοσιογραφικών" άρθρων είναι μια σαφέστατη ένδειξη "στρατευμένης" δημοσιογραφίας...

Manoliscus είπε...

@Cacofonix
Δημοσιογραφία η οποία κάνει χρήση τίτλων όπως "ιερές κατάρες" είναι του συρμού, καθώς ανακατεύει την είδηση με το σχόλιο προς άγρα αναγνωστών, ή ακόμα και προς ικανοποίηση συμπλεγμάτων του αρθρογράφου.

Παράλληλα βέβαια μια μερίδα της ιεραρχίας αντιδρά για λόγους άσχετους με την διαφύλαξη της ιδιωτικής σφαίρας. Περισσότερο φαίνεται να τους ανησυχεί η έλευση του αντιχρίστου και η αποθρησκειοποίηση του κράτους.

Είναι τα ίδια πρόσωπα που τόσον καιρό υποστηρίζουν την συγκέντρωση και καταγραφή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων στις ταυτότητες.. Αυτόκλητοι φύλακες του έθνους και της ορθοδοξίας, από τους οποίους έχουμε έναν καλό λόγο να φυλαγόμαστε.

Cacofonix είπε...

Καταρχήν ασυνεπείς δεν είναι, αφού υποστηρίζουν το ίδιο πράγμα με την ίδια ζέση για πάρα πολλά χρόνια.

Το αν είναι γραφικοί είναι δική σου άποψη. Το ότι θέλαν να παραμείνει η αναγραφή του θρησκεύματος, δεν θα μας οδηγούσε κατά ανάγκη σε αστυνομικό κράτος, αυτό που θέλουν να μας οδηγήσουν οι άθεοι. Κι όχι δεν μιλούσαν για πολλά κι "ευαίσθητα" "προσωπικά" δεδομένα. Για το θρήσκευμα μιλούσαν.

Όπως μιλούσαν και για ανόητες δικαιολογίες για να επιβληθεί ένα αστυνομοκρατούμενο άθεο υπερκράτος, αφού βέβαια έχουμε εξαντληθεί οικονομικά και ηθικά.

Αν εσύ θες να τους θεωρείς γραφικούς, δικαίωμά σου. Καταννοώ βέβαια την αγωνία σου να μη χάσεις την εργολαβία των δικαιωμάτων και γιατί χρησιμοποίησες ανεδαφικούς χαρακτηρισμούς, όταν είναι οι μόνοι που καταλαβαίνουν αυτό που λες, αλλά κι ήδη έχουν ξεκινήσει αγώνα κατά, κι είναι διατεθειμένοι να κάνουν κι αντάρτικο...

Αλλά τι να κάνουμε είναι πολύ πιο μπορστά από εσένα σ' αυτά τα ζητήματα. Κι αυτό σ' αρέσει δεν σ' αρέσει...

Manoliscus είπε...

Εξυπακούεται πως όσες απόψεις εκφράζονται εδώ είναι προσωπικές, δεν υπάρχει κάποια ανάγκη υπενθύμισης. Με την σειρά μου θα έμενα σε δύο τινά. Το πρώτο είναι η πλούσια ιστορική δεξαμενή παραδειγμάτων, όπου η θρησκευτική ταυτότητα και ο συσχετισμός της με την πολιτική εξουσία αποτέλεσαν καταλύτη ανθρώπινων δεινών. Το δεύτερο είναι πως οι όποιες εύλογες ανησυχίες δεν οδηγούν απαραίτητα ούτε στην δικαίωση ούτε και στην υιοθέτηση όλων όσων πρεσβεύουν οι δια Χριστόν σαλοί.

Τέλος διακρίνω ένα λογικό άλμα στον ισχυρισμό πως οι άθεοι θέλουν να μας οδηγήσουν σε αστυνομικό κράτος. Σε παρακαλώ διόρθωσε με αν αγνοώ κάποια παράμετρο.

Cacofonix είπε...

Μου κάνει εντύπωση πάντως που οι εργολάβοι των "δικαιωμάτων" αρνούνται πεισματικά το λόγο στην Εκκλησία. Εκπληκτικό κι όμως αληθινό... Αυτό του Βολταίρου το γνωστό μου φαίνεται ότι δεν ισχύει πάντα.

Μόνο για το λογικό άλμα μια απάντηση. Δες την ιστορία άθεων καθεστώτων και το ρεκόρ τους σε εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Να αρχίσουμε από το μαρξιστικό καθεστώς της Μόσχας; Να πάμε στην Κίνα του Μάο; Στη Γερμανία του Χίτλερ; Όπου και να δεις όνειδος.

Όλη η Ιερά εξέταση - αν μπορεί να μπει κάτι ανάλογο σε ζυγαριά - είναι μια εβδομάδα στην κεντρική φυλακή της Μόσχας την εποχή των διωγμών του Στάλιν.

Σαφέστατα κι οι τελευταίοι που θα έπρεπε να μιλάν είναι οι άθεοι για σεβασμό και "δικαιώματα" Γιατί απλά έχουνε δώσει απείρως παραπάνω δικαιώματα για το αντίθετο...