8 Οκτ 2009

Κυνομαχίες και ελευθερία έκφρασης

Δεν πρόλαβε να περάσει η Παγκόσμια Ημέρα Ζώων και το Συνταγματικό Δικαστήριο των ΗΠΑ συνέρχεται σήμερα για να εκδικάσει την υπόθεση United States v. Stevens. Πρόκειται για μία υπόθεση που αφορά τόσο στα όρια της ελευθερίας έκφρασης όσο και στην προστασία των ανά τον κόσμο κουτάβων και η οποία αναπόφευκτα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον νομικών, ακτιβιστών, νομικών ακτιβιστών, φιλοζωικών οργανώσεων και ζώων.

Συγκεκριμένα η αμερικανική κυβέρνηση διατείνεται πως η απεικόνιση σκηνών κακομεταχείρισης ζώων δεν εμπίπτει στην σφαίρα προστασίας της πρώτης τροπολογίας τους Αμερικανικού Συντάγματος (ελευθερία της έκφρασης). Με την άποψη αυτή διεφώνησε ένας κινηματογραφικός παραγωγός, ο οποίος συμπεριέλαβε σε ντοκιμαντέρ σκηνές από κυνομαχίες, μη παραλείποντας παράλληλα να καταδικάσει την τελούμενη κακοποίηση. Η καταδίκη αυτή δεν εμπόδισε βέβαια σκληροπυρηνικούς τύπου PETA να πέσουν για να τον φάνε. Και η συνέχεια δίδεται στα δικαστήρια.

Στο μυαλό πάντως ενός κουτάβου η κακοποίηση ζώων αποτελεί αποτρόπαιο φαινόμενο, το οποίο δεν χαρακτηρίζει τα ζώα. Φαινόμενο το οποίο αποδοκιμάζεται έντονα ακόμα και από τον Έλληνα ποινικό νομοθέτη. Οι πράξεις κακομεταχείρισης μπορεί να αποτελούν εξαιρετικά δυσάρεστη υπενθύμιση της σκοτεινής πλευράς ενός ανθρώπου κινούμενου από κατώτερα κίνητρα και να προσβάλουν πέρα από το αγαθό της ιδιοκτησίας και εκείνο της προσωπικότητας, όπως προβάλλεται επί ενός ζώου συντροφίας. Ως εκ τούτου ο αποτροπιασμός κατά την αναπαράσταση των πράξεων αυτών αποτελεί, αν μη τι άλλο, υγιή αντίδραση. Η απόπειρα όμως της εκάστοτε κυβέρνησης να ποινικοποιήσει όχι μόνο το φαινόμενο καθεαυτό αλλά και την απεικόνιση του αποτελεί μια πρακτική, η οποία σχετικοποιεί και περιορίζει υπέρμετρα την ελευθερία έκφρασης. Ενδιαφέρουσα στην γραμμή αυτή και η πρόσθετη παρέμβαση (amicus curiae) που άσκησε υπέρ του κυρίου Stevens το Cato Institute. Η απόφαση αναμένεται.


United States v. Stevens, Cato Legal Briefs

6 σχόλια:

Elias είπε...

Μήπως θα μπορούσες να αναφέρεις, με λίγα λόγια, το σκεπτικό και τις θέσεις στην παρέμβαση του Cato Institute;
Υπογραφή: ένας τεμπέλης.

Manoliscus είπε...

Χε! Κρίνοντας από το επίπεδο του δικού σου ιστολογίου μου είναι δύσκολο να πιστέψω πως σε έπιασε τεμπελιά. Εκτός κι αν σε χτύπησε κρίση οξείας σοσιαλίτιδας.

Με πολύ λίγα λόγια το Cato Institute μας λέει πως ιστορικά η (κακή) συνήθεια της κυβέρνησης να περιορίζει την ελευθερία έκφρασης προσέκρουε στην Πρώτη Τροπολογία: Σύμφωνα με πάγια ερμηνεία του Συνταγματικού Δικαστηρίου ο περιορισμός εκτείνεται μόνο σε συγκεκριμένες, σαφώς οριζόμενες και συσταλτικά ερμηνευτέες κατηγορίες λόγου.

Ποινικοποιώντας την απεικόνηση της κακομεταχείρισης ζώων, η Αμερικανική κυβέρνηση επιχείρησε να θέσει μία εντελώς καινούρια κατηγορία έκφρασης εκτός συνταγματικής προστασίας, θέτοντας ως κρισιμο μέγεθος την αξία του περιεχομένου της. Αν όμως η έκφραση αρχίσει να κατηγοριοποιείται σε χαμηλής και υψηλής αξίας και αν ο δικαστής δεχθεί την απεικόνιση μιας κυνομαχίας ως παράνομη, αμέσως ανοίγει η κερκόπορτα για σαρωτικές αλλαγές στην ερμηνεία της Πρώτης Τροπολογίας και πολλές ανήθικες ή και παράνομες πράξεις μετατρέπονται σε taboo.

Εκεί παρεμβαίνει το Cato Institute και ζητά από τη δικαιοσύνη να απορρίψει την προσέγγιση της εκτελεστικής εξουσίας και να παραμένει θεματοφύλακας της συνταγματικής τάξης.

Ανεξαρτήτως πάντως από το αν σε ικανοποιεί η περίληψη αξίζει να ρίξεις μια ματιά στην παρέμβαση. Τόσο το εκφραστικό επίπεδο όσο και το περιεχόμενο αξίζουν μιας γρήγορης ανάγνωσης.

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ είπε...

Αγαπητέ, χαίρομαι πολύ που πιάσατε αυτό το θέμα! Αν και άκομψο ίσως να παραπέμπω σε δική μου ανάρτηση, θα ήταν μεγάλος κόπος (είμαι κι εγώ τεμπέλης) να τα ξαναγράψω όλα εδώ, κι έτσι ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ότι εδώ αναπτύσσω την άποψη - καθ' ότι όχι και τόσο φιλελεύθερος - ότι ο σημαντικός λόγος να είναι κανείς κατά του Section 48, δεν είναι η ελευθερία της έκφρασης.

Manoliscus είπε...

@Αυγουστίνος Ζενάκος

Κατ' αρχάς να σας καλωσορίσω στο σκυλόσπιτο! Σας διαβάζω καιρό τώρα, η συγκεκριμένη όμως ανάρτηση ομολογουμένως μου διέφυγε.

Πολύ εύστοχα τα όσα εκεί γράφετε. Μου προκαλεί μόνο απορία που επιχειρείτε διαχωρισμό της ελευθερίας έκφρασης από την ανατρεπτική της λειτουργία. Δεν βλέπετε πως και αυτή προστατεύεται από το First Amendment ως ως μέρος του γενικότερου όλου, πέρα από τις ολισθηρές μεθόδους αξιολόγησης του Section 48; Δεν επεκτείνομαι όμως, όπως βλέπω σας έχει αναλάβει εργολαβικά άλλος ρέκτης της ελευθερίας ;-)

Κλείνω κι εγώ με μια διαφήμιση, η οποία με απέτρεψε οριστικά από την αγορά συγκεκριμένου αυτοκινήτου.

ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ είπε...

Αγαπητέ, ευχαριστώ για το καλωσόρισμα, σας παρακολουθώ επίσης. Η παρατήρησή σας είναι καίρια, όμως μιλούσα λίγο πιο συγκεκριμένα για τη γλωσσική διάσταση της ανατροπής και όχι για την ανατροπή σε επίπεδο δικαιώματος. Μολοντούτο, στην συγκεκριμένη περίπτωση, δεν αρνούμαι τη σημασία της ελευθερίας της έκφρασης. Απλώς λέω ότι δεν είναι ο πιο σημαντικός λόγος ή, σωστότερα, επιχείρημα. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι, όπως συζητούμε και με τον εργολάβο, εμ, συγνώμη, ρέκτη της ελευθερίας, που με ανέλαβε, αντιλαμβάνομαι την υπόθεση των δικαιωμάτων κάπως διαφορετικά. Κλωσσάω εδώ και καιρό ένα κειμενάκι για την ελευθερία της έκφρασης ως καθολικό δικαίωμα. Όταν το αναρτήσω, θα εκτιμούσα πολύ τις σκέψεις σας. Αν και οι καταβολές μου είναι άλλες, βρίσκω ότι μπορώ να συζητήσω πολύ πιο παραγωγικά, έστω και διαφωνώντας, με πολλούς που δηλώνουν φιλελεύθεροι παρά με πολλούς με τους οποίους όφειλα να συμφωνώ αλλά ασφυκτιώ.

Ευχές για το σκυλόσπιτό σας,

z

ΥΓ Δεν θα αγόραζα το αυτοκίνητο. Το ότι κάποιος έγραψε, χρηματοδότησε και γύρισε μια τέτοια διαφήμιση, ωστόσο, το βρίσκω ενθαρρυντικό. Δεν βλέπω γιατί οι γάτες θα έπρεπε να εξαιρούνται από το σύμπαν της Κριστίν.

Manoliscus είπε...

@Αυγουστίνος Ζενάκος

Η εμπλοκή σε έναν παραγωγικό διάλογο επιχειρημάτων δεν θεώρησα κάποτε πως είναι υπόθεση σοσιαλισμού ή φιλελευθερισμού. Πέρα από το τι δηλώνει ο καθένας μας, η προσέγγιση της ελευθερίας έκφρασης από διαφορετική γωνία μόνο πλουσιότερους μπορεί να μας κάνει ως δρώντες πολίτες.

Αναμένω λοιπόν ανυπόμονα το κειμενάκι και τον διάλογο με το οποίο θα πλαισιωθεί. Από τώρα διαισθάνομαι πως θα αναπτύσσει ένα σκεπτικό, το οποίο δύσκολα θα περνούσε από το μυαλό ενός θετικιστή νομικού.


Υ.Γ. Οι γάτες είναι μάλλον αναρχοφιλελεύθερα πλάσματα. Και οι σχέσεις τους με τους κούταβους ως γνωστόν εκρηκτικές.